20 ХРАНИ, стимулиращи мозъка

Всички знаем, че храните които консумираме директно влияят върху човешкото тяло, но замисляте ли се, че те могат да окажат дори по-голямо въздействие – върху функционирането на мозъка ни. Определени групи хранителни продукти имат мощно въздействие мозъчната енергия, способността за работа и настроението ни. Храните изброени по-долу могат да ви помогнат да се концентрирате, да подобрите паметта си, да подобрите сетивните и моторните си умения, да ви подържат мотивирани, да ускорят реакциите ви, да контролират стреса и дори да забавят стареенето на мозъчните клетки.

1.  Пълнозърнестите храни са чудесен мозъчен стимулатор, тъй като съдържат висок процент фолиева киселина. Необходимо е диетата ви да съдържа пълнозърнест хляб, мюсли, ечемик, царевица и други, тъй като те усилват притока на кръв към мозъка. Освен това са ценен източник на селен, който притежава антиоксидантни свойства и неутрализира вредното въздействие на свободните радикали. Пълнозърнестият хляб и мюслито са богати на витамин В6, който е от изключителна важност за мозъка. Зародишите на пшеницата в допълнение съдържат тиамин (витамин В1), който подобрява паметта.

2. Рибата  още от древността се говори, че консумацията на риба, ще ни направи по-умни. Многобройните изследвания провеждани в наши дни потвърждават това. Учени от Университета Ръш в Чикаго извършиха изследване за степента на развитие на болестта Алцхаймер при възрастни хора, в което взели участие повече от 800 мъже и жени консумиращи риба, на възраст от 65 до 94 години. Учените открили, че при хората, които консумирали поне едно рибно ястие за седмицата значително се е намалил риска от развитието на Алцхаймер, в сравнение с тези, които никога не са консумирали. Това се дължи на съдържащите се в рибата омега-3 мастни киселини, които влияят върху правилното функциониране на мембраните на мозъчните клетки, като по този начин подпомагат комуникацията между тях. Освен това рибата е богата на витамини от група В (В1, B2, B12), също така и на витамини А, D и Е.

3. Орехите са чудесна мозъчна храна. Практически, дори самият плод наподобява анатомично човешки мозък. Тънката зелена кора, която покрива орехите, наподобява човешки скалп; твърдата черупка – череп, а хартиевидния вътрешен пласт, разделящ двете половинки на ореховата ядка, наподобява мембраната. Формата на ядката, сама по себе си наподобява двете мозъчни полукълба. Повече от 15-20% от ореховата ядка е белтък. В тях се съдържа линолова (омега-6 мастна киселина) и алфа-линоленова (омега-3 мастна киселина), витамини Е и В6. Омега-3 мастните киселини съдържащи се в орехите са от особено значение за правилното функциониране на мозъчните мембрани, наричани още „пазачите” на клетките, тъй като те съставляват голям процент от тях. По-високото съдържание на омега-3 мастни киселини, в менюто ни, води до подобряване комуникацията между мозъчните клетки. Освен това консумацията на омега-3 мастни киселини може да повлияе положително върху емоционалното ни състояние, чрез повишаване нивата на хормон наречен серотонин, който контролира настроението ни.

4. Бадеми – Фенилаланинът съдържащ се в бадемите може да направи чудо за вашето мозъчно и неврологично здраве. Той притежава рядката способност да преминава през кръвно-мозъчната бариера, където стимулира мозъка да генерира натурални стимулатори за настроение – невротрансмитери, наречени допамин, адреналин и норадреналин. В допълнение бадемите са богати на рибофлавин, който е известен като стимулатор на паметта. 5. Пекан Пеканът е вид, подобен на орех. Той и фъстъците осигуряват холин – още един важен елемент за оптимална мозъчна функция. Холинът стимулира паметта и мозъчното развитие.

5. Пекан -Пеканът е вид, подобен на орех. Той и фъстъците осигуряват холин – още един важен елемент за оптимална мозъчна функция. Холинът стимулира паметта и мозъчното развитие.

6. Боровинки– Консумацията на боровинки ще ви помогне да предпазите мозъчния си механизъм и да стимулирате ефективността на мозъчните сигнали. Неотдавнашно изследване доказа, че хора консумиращи по една купичка боровинки на ден в продължение на две седмици демонстрират подобряване родовитостта на клетките на хипокампуса (дял отговарящ за паметта), а освен това отбелязвали значително по-добри резултати при провеждани тестове. Боровинките също така са познати като „пазители” на мозъка от оксидативен стрес и могат да намалят ефекта на болести свързани с възрастта – Алцхаймер и Деменция. В допълнение боровинките съдържат фитохимикала елагиева киселина, за която се знае, че предпазва клетките от мутации.

7. Ягоди– Богатите на антиоксиданти ягоди са чудесни при превенция на свързаните с възрастта неврологични смущения чрез подобряване способността на мозъчните клетки да изпращат и приемат сигнални молекули. Удивително е, че същите изследвания сочат, че мощните антиоксиданти в ягодите, спанака и боровинките могат да подобрят комуникативните способности между мозъчните клетки, дори и при наличие на симптоми на болести свързани с възрастта.

8. Къпини те съдържат удивителен клас хранителни вещества наречени антоцианини, които пазят от рак и оксидативен стрес.

9. Слънчогледови семена -Както ядките, много семена могат да подобрят настроението ви и мозъчната енергия. Слънчогледовите семена съдържат триптофан – важна аминокиселина, която е отговорна за синтеза на серотонин. Серотонинът е  невромедиатор с успокояващ ефект, който по  естествен начин помага да се освободите от леката депресия и безсънието. В допълнение слънчогледовите семена са богати на тиамин (витамин В1), важен витамин от група В,  който подобрява паметта и познавателните функции.

10. Тиквени семена -Удивително е, че най-полезната част от тиквите се крие именно в тази малко използвана част. Семената от тиква са силна храна, богата на много хранителни вещества, включително цинк (Zn), витамин А и Е и безценните омега-3 и омега-6 мастни киселини. Цинка съдържащ се в тиквените семена играе важна роля за подобряването на паметта и способностите за мислене.

11.  Зеленият чай е чудесна напитка и, когато е прясно сварен, подобрява паметта и концентрацията и влияе положително върху мозъчната умора. Съдържа активни съединения, наречени катехити, които способстват за отпочиването на мозъка и в същото време държат ума ви остър. Зеленият чай помага и за доброто настроение. Полифенолите, съдържащи се в зеления чай са мощни антиоксиданти, които могат да оптимизират наличието на важни импулсни субстанции в мозъка – допамин. Допамина е жизнено важен при създаването на положително настроение.

12 Яйцата действително предлагат внушителен хранителен профил за техните само 70 калории. Те са безценен източник на висококачествен белтъчини и са богати на витамини и минерали. Но има и още. Холинът или витамин В4, намиращ се в яйцата, стимулира центъра на паметта в мозъка (хипокампус). Учени са открили, че холинът увеличава размера (дължината) на невроните, което им помага да изпращат по-мощни електрически импулси и подпомага бързото възстановяване на невроните след изпращането им. Освен това, в жълтъка на яйцето се откриват два мощни антиоксиданта, наречени лутеин и зеаксантин, които предпазват от дегенеративни зрителни смущения (катаракта и възрастова дегенерация на жълтото петно), протичащи с напредване на възрастта.

13. Авокадо Що се отнася до мозъчното здраве, авокадото е почти равно на боровинките. Авокадото съдържа моно-ненаситени мазнини, които способстват за доброто кръвообращение, основно изискване за здрав мозък.

14.  Доматите са богати на ликопен, мощен антиоксидант, който може да предпази мозъчните клетки от свободните радикали, които са основен фактор за проявата на болести като Деменция и особено Алцхаймер.

15.  Броколито често е наричано „супер” храна, поради високото общо хранително съдържание. То е чудесен източник на витамин К, който подобрява познавателните способности и стимулира мозъчната дейност.

16.  Червеното зеле гъмжи от антиоксиданти, наречени полифеноли. Полифенолите намаляват повредите на мозъчните клетки и са особено полезни при превенция на Алцхаймер.

17. Патладжан – Кожата на патладжана съдържа антиоксидант, наречен насунин, който стимулира мисленето, чрез повишаване на комуникацията между мозъчните клетки и молекулите „доставчици”.

18. Спанак Спанака предпазва мозъка от оксидативен стрес и намалява нарушенията в мозъчната функция. Освен това, различни изследвания сочат, че диета богата на спанак може значително да подобри способността за учене и моторните умения.

19. Кисело мляко– Богатите на калций храни като кисело мляко, прясно мляко, сирене и други, подобряват функциите на нервната система. Киселото мляко съдържа също така и аминокиселината тирозин, която е отговорна за синтеза на допамин и норадреналин. Накратко, киселото мляко помага за подобряване на бодростта и паметта.

20. Шоколад– С какво по-добро да завърша? Трудно е да се повярва, че нещо толкова вкусно като шоколада, може също така да бъде и невероятно полезно. Тъмния шоколад притежава мощни антиоксидантни свойства като заедно с това съдържа няколко натурални стимулатора, които оптимизират синтеза на ендорфини – невромедиатори, подобряващи концентрацията и настроението. Шоколада, също така съдържа и какаови флаваноли, хранителни съставки, които улесняват притока на кръв към мозъка и подобряват познавателните умения.

 

sibir.bg

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s