Киноа

Описание:

Растението киноа се смята за свещено и е с древен произход. В цивилизацията на инките е една от трите основни култури наравно с царевицата и картофите. В продължение на хилядолетия присъства задължително във всекидневното меню на инките.

Киноа (Chenopodum qunoa) се възприема като зърнена култура, но тя е по-скоро родственик на лободата, спанака и цвеклото. Според легендата засаждането на полето с тази култура се превръщало в празник, а първите семена хвърлял вождът на племето. В Южна Америка я използват като храна отпреди 3000 години, а според някои източници отпреди 10 000.
Едногодишното растение е с широки листа, които могат да се използват 3а приготвяне на салата. На пръв поглед семената му приличат на пшеница или кускус, но са несравнимо по-пълноценна храна от тях. Отглежда се по склоновете на Андите, където я наричат дребен ориз. Използват я не само 3а храна, но и като лекарство – 3а облекчаване на болки и 3а по-бързо зарастване на рани. От нея произвеждат и алкохолна напитка, която по вкуса си прилича на бира.

Иначе вкусът на семената е неутрален, с лек орехов аромат. От тях се приготвят различни блюда, сервират се като гарнитура, основно ястие и десерт. Известни са 2 основни вида:
Обикновена киноа – с по-дребни семена с бял или светлобежов цвят, която се среща в Перу.
Кралски вид – с по-едри семена и по-специфичен вкус, който се отглежда в Боливия при определени климатични условия.

Семената на растението са богати на белтъчини – 16,2% (в ориза те са 7,5%, в просото 9,9%, в пшеницата
– 14%). Някои сортове киноа съдържат над 20% протеини. Освен чист белтък в тези малки зрънца се съдържат всичките 8 аминокиселини, необходими на тялото ни, както и въглехидрати, мазнини, някои витамини, минерали, желязо, калций и магнезий. По хранителните си качества се доближава до млякото. Освен на белтъчини семената са ценен източник на скорбяла, захари, минерали, витамини, растителни влакна. Ето защо диетолозите ценят толкова много тази храна и я препоръчват на пациенти с храносмилателни проблеми, на малки деца и бременни. Половин чаша киноа осигурява денонощната порция от протеини, необходима на децата. Тъй като не съдържа глутен, тя е идеална 3а всички, които са алергични към него. Чаша суха киноа съдържа 318 калории. Напоследък ястия от киноа все по-често се сервират в ресторантите не само в страните от Южна Америка. Заедно с някои чилийски специалитети те са хит в заведенията в Ню Йорк, както и в Европа.

Обърнете внимание: външната част на киноата е покрита със сапонини, лепкави и горчиви вещества, които я защитават в растежа й, но могат да предизвикат стомашно разстройство. Изплакнете добре киноата в хладка вода преди да я готвите, за да премахнете сапонините.

Хранително съдържание в 1 чаша (160 g)

Калории: 636

Протеини: 22,3 грама

Въглехидрати: 117 грама

Общо мазнини: 9,8 грама

Фибри: 10 грама

* Отличен източник на: желязо (15.7мг), магнезий (357мг) и калий (1258 мг)

* Добър източник на: калций (102 мг)

Матеряли от интернет

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s