Витамин A

Информация

Витамин А е общ термин за голям брой свързани съединения. Ретинол (алкохол) и ретинал (алдехид) често са таблетирани като витамин А. Ретинола може да се преработи от тялото до ретинолова киселина, форма на витамин А, която е известно, че играе роля в генната транскрипция. Ретинола, ретинала, ретиноловата киселина и свързаните с нея съединения са известни като ретиноиди.

Витамин А е по-известен като анти-инфекциозен витамин, тъй като е необходим за нормалното функциониране на имунната система. Клетките на кожата и лигавицата (клетки, които изграждат дихателните пътища, храносмилателния тракт и пикочните пътища) функционират като бариера и изграждат първата линия на тялото за  защита срещу инфекциите. Ретинола и неговите метаболити са необходими за да се запазят цялостта и функциите на тези клетки. Витамин А и ретиноловата киселина (РА) играят централна роля в разработването и диференциацията на белите кръвни клетки, като лимфоцитите, които играят критична роля в имунната реакция.

Растеж и развитие
Както излишъка, така и дефицита на витамин А могат да предизвикат дефекти при раждането. Ретинола и ретиноловата киселина (РА) са от съществено значение за развитието на ембриона. По време на развитието на плода, РА играе важна роля при развитието на крайниците и формирането на сърцето, очите и ушите. Освен това е установено че РА регулира експресията на гена на хормона на растежа.

Производство на червени кръвни клетки
Червените кръвни клетки, като всички кръвни клетки, са извлечени от прекурсори на стволови клетки. Стволовите клетки са зависими от ретиноидите за нормалната диференциация в червените кръвни клетки. Освен това, витамин А улеснява мобилизацията на желязо от областите в тялото където се съхранява за развиващите се червени кръвни клетки, предназначени за вграждане в хемоглобина, пренасянето на кислород в червените кръвни клетки.

Облаги

Това е витамин, който е наречен „чудото на витамините“ от години заради положителното въздействие, което има за повишаването на имунитета и нашият растеж.

Жените също обичат този витамин, тъй като се смята, че може да забави стареенето чрез подобряване на общото състояние на кожата.

Основни предимства на витамин А:

1. Действа като антиоксидант, помага да защитим нашите клетки от рак и други болести
2. Витамин А подобрява нашата визия и предотвратява нощната слепота
3. Този витамин стимулира формирането на силни кости
4. Витамин А ни предпазва срещу бактериални, вирусни и паразитни инфекции
5. Предпазва ни от болест на сърцето, мозъчен инсулт и понижава нивото на холестерола в кръвта
6. Той може да се подобри състоянието на кожата като акне или псориазис
7. Добре известен елиминатор на бръчки, витамин А намалява тънките линии по кожата и помага за заличаването на възрастовите петна
8. Добавките с витамин А може да помогнат на децата, които имат дихателни проблеми
9. Смята се, че добавките на витамин А помагат на хората страдащи от глаукома и шарка

Хранителни източници на витамин А

Плодовете и зеленчуците имат много отличителен вкус и хранителност. Консумирането им насърчава доброто здраве и намалява риска от много хронични заболявания, включително рак. Консумирането на различни плодове и зеленчуци е препоръчително, защото те осигуряват витамини, минерали, лико и други естествени субстанции, като антиоксиданти и фотохимикали, които са важни за доброто здраве.

Каротеноидите са антиоксиданти. Бета каротина се превръща от организма във витамин А, което е необходимо за здрави очи, кости, зъби, кожа, тъкани на
лигавицата и коса.

Основни хранителни източници:

1. Тъмно зелени листни зеленчуци
2. Жълто-оранжеви зеленчуци и плодове
3. Черен дроб
4. Мляко
5. Масло

Дневна норма

Приблизително 80% от витамин А се абсорбира в човешката система. Той преминава заедно с мазнините чрез лимфната система в кръвта. Усвояването на витамин А се повишава, ако се приема с мазнини. Усвояването е по-бързо при мъжете отколкото при жените. Абсорбцията на този витамин е бедна в случаи на диария, жълтеница, подуване на корема и нарушения. Витамин А се съхранява в черния дроб. Здраво лице може да съхранява около 97,2 mcg витамин А на грам от черния си дроб. Така средно в черния дроб с тегло 1500 грама може да се съхранява 150000 mcg витамин А.

Приблизително 20% от витамин А, който не се резорбира се изхвърля от организма в рамките на един, два дни във фекалиите. От 80% абсорбирано количество, около 20% до 50% комбинира с изгаряния или се отлага в продукти, които се отделят в рамките на около една седмица в изпражненията или урината. Останалите 30% до 60% от абсорбирания витамин А се съхраняват.

Препоръчителния дневен прием на витамин А е:

Мъже – 0,6 милиграма
Жени – 0,6 милиграма
Деца – 0,6 милиграма
Новородени – 0,35 милиграма
Кърмещи жени – 0,95 милиграма

Симптоми на дефицит на витамин А

1. Дефицит на родопсин
2. нощна слепота
3. Забавяне на растежа
4. Кожни заболявания
5. Повишен риск от инфекция

Източник:medical.bg

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s