Череши – червеният вкус на пролетта

Обичате ли череши? Всъщност кой не обича! Черешата е един от плодовете, с които често преяждаме добронамерено. Добрата новина е, че черешите имат нисък гликемичен индекс и можем да хапваме повечко – без риск да трупаме мазнини, стига да съумеем да ги разпределим в малки порции през първите 2/3 от деня.

Черешите, които познаваме, са плодовете на черешовото дърво от вида Дива череша, известна и като Сладка череша (Prunus avium., Rosaceae). Вишната пък е „братовчед“ на черешата, а не неин подвид, противно на общоприетото схващане. Макар доста да си приличат, черешите и вишните силно се различават по вкус. Появата на дивите череши в човешката история съвпада с началото на бронзовата епоха или няколко хилядолетия назад във времето.

Пътят на черешите към Европа започва от изток. Смята се, че черешите са се оформили като самостоятелен вид някъде на територията на средна Азия. Внесени са в Римската империя един век преди новата ера от древният град Понтус, разположен по онова време в Мала Азия. Седем века преди това черешите вече са култивирани на територията на цяла Азия и проправят пътя си към Елада и Балканите. В Англия черешите пристигат през Средновековието. През епохата на великите географски открития, черешите са пренесени към Северна и Южна Америка, Австралия и Нова Зеландия. Днес основни производители на череши за храна в глобален мащаб са страните-членки на Европейския съюз с около 40% от световното производство, докато САЩ произвеждат около 13%, което ги прави втори по производство след Турция.

Ориентировъчно съдържание на вещества в 100 гр

Хранителен състав на черешите-82% вода,кал.63,белт.1,маз.0.2,смилаеми въгл.14,захари 12.9,фибри 2.1
  • Съдържат умерени дози витамини. Богати са на витамин С.
  • Съдържат ниски към умерени дози минерали и най-вече калий;
  • Имат нисък гликемичен индекс (22) и нисък гликемичен лоудинг (5);
  • Съдържат антоцианини. Това са червени пигменти, за които се знае, че редуцират възпалението и болката при опитни животни. Смята се, че  антоцианините притежават антиоксидантни свойства.

Рисковете, свързани с консумация на череши, са:

Алергични реакции. В случай, че проявявате алергия към вишни или череши, по-добре избягвайте консумацията им дори в термично преработени продукти.

Как да изберем и съхраним черешите?

Когато купувате череши, предпочитайте тези, които са набрани с дръжките. Разчупете една череша и проверете за равномерен цвят в сърцевината й, което подсказва, че е узряла добре. Подбирайте черешите, които купувате, да бъдат с равномерен цвят. Избягвайте череши с меки участъци, както и тези, които изпускат нектар, защото това са явни признаци за презряване.

Черешите са нетрайни плодове, които лесно презряват на стайна температура. Най-добре е да купувате плодовете сезонно всеки ден или през ден. Когато закупувате череши, поставете ги в кошница за плодове. Да пренасяте черешите в полиетиленови пазарни торбички особено с килограми е лоша идея, защото така плодовете се смачкват и се развалят предсрочно.

Можете да съхраните черешите в хладилник, като ги поставите в хартиен перфориран плик или кошница за срок от пет до седем дни. За да им върнете свежестта, преди консумация ги потопете за половин час в съд със студена чешмяна вода. Можете да замразите черешите във фризер за срок до един месец.

Идеи за използване на черешите

  • Сурови: самостоятелно, в плодова салата с други плодове или за направата на пресен черешов сок.
Източник:bb-team.org

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s