Кои храни пазят сърцето

Сърцето е особено чувствително към всяка по-рязка промяна не само във времето, но и в хранителните навици. Редица изследвания показват, че има продукти, чиято консумация в определено количество се отразява благоприятно на сърдечната функция. Ето основните:

1. Една чаша червено вино предпазва от инфаркт по-добре, отколкото употребата на аспирин, поне според някои изследвания. Напитката не позволява на коронарните съдове да се запушват с тромби, като намалява с до 75% активността на тромбоцитите.

2. Млякото може да ни спаси от сърдечни проблеми. Американски учени от Детройт са доказали, че всекидневната употребата на 2 чаши обезмаслено мляко намалява до 2 пъти риска от заболявания на сърдечносъдовата система.

3. Продуктите, богати на витамин Е (зеленчуци, сирене, извара, бобови култури, растителни мазнини), укрепват сърцето, заявяват учени от Националния институт по кардиология в САЩ.

4. Еднократната употребата на риба веднъж в седмицата може да намали с до 44% риска от инфаркт. Морските продукти предпазват организма от развитието на различни съдечносъдови заболявания.

5. Орехите наистина удължават живота – с до 7 години. Според проф. Хари Купър от Университета на Калифорния в състава на орехите влизат вещества, които предпазват сърцето от вредното въздействие на холестерола.

6. Употребата на сладко от малини вместо захар способства за укрепването на коронарните артерии. Малините съдържат много витамини С и Р, които укрепват стените на съдовете, салицилова киселина, която нормализира съсирването на кръвта, калий, укрепващ сърцето и мед, защитаваща ни от стреса. Подобно действие оказват и къпините.

7. Бананите нормализират сърдечния ритъм -Според проф. Роджър Мей от Националната лаборатория „Аргон“ бананите са „прекрасно гориво, което осигурява на нервната система необходимата енергия, способства за съхраняването на белтъчните съединения в сърдечния мускул, възстановява в него баланса на калия и успокоява учестеното сърцебиене“.

8. Кайсиите предпазват от стенокардия. Пресни или сушени, благодарение на високото си съдържание на калий и витамини, те са особено полезни за профилактика на заболяванията на сърдечносъдовата система, а също така способстват за адаптацията на миокарда към натоварванията при хората, редовно занимаващи се със спорт. Препоръчително е всеки ден да се изяждат по 150 г сушени кайсии.

9. Портокалите предпазват сърцето от стрес и вируси. Известно е, че цитрусовите плодове съдържат много витамин С и биофлавоноиди, които помагат за неговото усвояване. Меката част на портокалите съдържа пектин и други природни полизахариди, които се свързват с йоните на тежките метали и радиоактивните елементи и спомагат за тяхното изхвърляне от тялото. Употребата на 2-3 портокала дневно е сигурна защита на сърдечносъдовата система от неблагоприятните екологични фактори.

Това се отнася и за мандарините, които подобряват обмяната на веществата, помагат за свалянето на излишните килограми и разтоварват сърцето от наднорменото натоварване.

На особена почит е и грейпфрутът, който благодарение на биологично активното съединение наргинин (придаващ горчивия, но освежаващ вкус на плода) способства за намаляване на кръвното и нивото на холестерола. Смята се също, че наргининът предпазва сърцето от инфаркт и тонизира цялостно организма.

ЯДКИТЕ УКРЕПВАТ СЪРЦЕТО

Ядковите плодове като орехи, фъстъци, лешници, бадеми, кестени и други са висикоенергийна храна. В 100 г. от тях се съдържат средно ккал., което трябва да се има  предвид при лица със затлъстяване. Белтъчният им състав е близък до този на млякото.

Биологично ценни са ядковите мазнини поради високото съдържание на есенциални мастни киселини. Въглехидратите са представени предимно като полизахариди, в това число и хранителни влакнаа.

От микроелементите най-застъпени са фосфор и магнезий, а витамините – А, В1,В2 и май-вече витамин Е,Д. В диетиката ядковите плодове се включват в режими, изискващи намален внос на животински белтъци, предимно за целите на профилактиката на сърдечно съдовите заболявания

Голям брои важни биоактивни вещества, полезни за здравето се намират в ядките. Тук могат да се изброят допълнително голям брои  субстанции, които оказват защитен ефект по отношение на раковите заболявания.

Някои ядки и семена като сусама например са добри източници на калций. На желязо пък са богати вареното жито, пшеничните зародиши, овесените, кайсиевите и тиквените ядки, кишуто и бадемите.

Установено е, че хората, които приемат ядки поне 100 г. седмично, имат с 30% по ниска заболяемост от сърдечно съдови болести в сравнение с тези, които рядко или никога не консумират ядки. Малко количество ядки може да се включва и в диетата за отслабване – една шепа – около 30 г. доставя между 160-190 ккал. Винаги има полза от консумацията на ядки – няма вредни видове. Най-добре е да се приема смес от различни ядки, тъй като едни са по богати на витамин Е и селен, други на цинк или мед. Една шепа смес от различни  ядки дневно ще ви направи по здрави.

Ядките съдържат полезните в борбата със сърдечносъдовите заболявания омега-3 мастни киселини които по принцип се срещат най-много в рибата.

източник:здраве.бг и jensko-zarstvo.com

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s