Елда – как да я заобичаме

Елда или гречка не е типична за българската кухня и рядко присъства на трапезата ни. Има лек стипчиво-горчив вкус, затова нека начинаещите я опитат първо в сладки рецепти. Но с елда има и много солени ястия – стига да намерите вашите любими.

Когато за пръв път купите елда, сварете малко количество за проба. Сложете я като добавка към ястието, не като основен продукт.

Основни начини на готвене:
1. Сварявате за 4-5 минути, изцеждате в гевгир, измивате със студена вода, за да не горчи, пак изцеждате.

2. Изсипвате в голяма купа една паничка елда. Заливате я с вряла вода. Похлупвате и завивате с голяма хавлиена кърпа. На сутринта елдата е готова за директна консумация – като мюсли за закуска, в зеленчукова или плодова салата.

3. Ако правите ястие, сложете сурова елда, също както се готви ориз. За супи прибавете елдата в самия край, за да не се развари.

3. Елда на закуска – мюсли или пастет; салата; основно ястие – в сарми, яхния и др.; десерт – смесена с крем или в плодова баница.

Елда за здраве

Елдата е здравословна храна. Богата е на лесноусвоими белтъчини, включително незаменимите аргинин и лизин; въглехидрати, фибри, ябълчна, лимонова и оксалова киселина, витамините от група B, PP, P, E и множество елементи: желязо, мед, цинк, бор, йод, никел, магнезий и др. Бедна е на мазнини, което я прави подходяща за диетично хранене.

Много са лечебните свойства на елдата. При анемия, падаща коса, чупещи се нокти. Смята се, че елдата е подходяща за диабетици и хора с наднормено тегло, тъй като е най-бедна на съдържание на въглехидрати, в сравнение с останалите зърнени култури и картофите.  Препоръчва се при остеопороза, ревматизъм и артрит. Срещу атеросклероза, хипертония, при хипофункция на щитовидната жлеза за подобряване на кръвообращението. Подсилва имунната система. Подобрява зрението. При заболявания на черния дроб. Срещу разширени вени и хемороиди. С една дума – супер-храна.

Къде да намерите елда – на диетичните щандове в магазините, в магазините за здравословна храна и био магазините.

Търсете в магазините светлокафява елда, което означава, че е преминала по-малка технологична обработка. Брашно от елда може да се добавя към хляб и сладкиши. Вкъщи може да си направите сами брашно, като смелите елда в кафемелачката. Използва се като добавка към хляб или сладкиши. Подходящо е за захранване на бебета, тъй като не съдържа глутен.

Яжте елда поне 2-3 пъти седмично, за да почувствате здравословната й сила.

източник:az-jenata.bg

One thought on “Елда – как да я заобичаме

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s