За глутена и хляба

gluten_freeГлутенът е протеин, който се намира в пшеницата, ръжта, ечемика и овеса. Съставен е от белтъците глиадин и глутенин, които съществуват свързани с нишесте в ендосперма на някои житни и зърнени култури. Тези два белтъка изграждат около 80% от белтъка в житното зърно и са главната причина за развитието на глутенова ентеропатия.

Един от всеки триста човека на възраст между 30 и 45 години развива непоносимост към глутена, а проявените симптоми при само една трета от засегнатите са толкова силни, че да се налага да потърсят специализирана помощ.За разлика от останалите засегнати, които често страдат от различни неразположения, най-често изразяващи се в регулярна поява на херпеси и намалени съпротивителни сили на организма, без наличие на обективна причина.

Глутеновата ентеропатия се характеризира най-често с тежко стомашно разстройство и силно редуциране на теглото.Потенциалният риск се крие в това, че невинаги от обявеното съдържание можем да установим дали продуктът съдържа съответния протеин.

Според доктор Уилям Дейвис най-голямата заплаха за съвременния човек се оказва глутенът в хляба. В новата си книга „Пшеницата – маскираният убиец“ (изд. Intense) авторът разкрива стряскащи факти и прави революционни разкрития за най-масовата болест на 21-ви век, тази на глутеновата диета, която всекидневно взима хиляди жертви.

Жертви на рекламата

Глутенът не е нищо друго освен главният протеин, който се съдържа в пшениченото зърно. Какво означава това? Най-просто казано, няма как да има безглутенова паста или хляб без глутен. Ако рекламата на даден продукт сочи, че в него не се съдържа главният и основен протеин на пшеницата, това най-вероятно значи, че безглутеновите макарони са произведени от… сирене например. Е, това няма как да се случи, така че да се вярва на подобен тип кампании е несериозно. Има ли пшеница, със сигурност има глутен, смятат специалистите. Смятаният за вреден протеин е главният виновник за образуването на висцериалните мазнини, смятат лекарите.

Опасната пълнозърнеста филия

Пълнозърнестият хляб е по-вреден и от белия, сочат най-новите изследвания. Ако самунът е приготвен действително от необработени зърнени култури, то това не означава, че глутенът липсва. Даже напротив. Според данните пълнозърнестите продукти имат коварната способност да повишават кръвната захар, което е особено вредно за хора, страдащи от начален стадий на диабет. У нас пък често така нареченият черен хляб всъщност е бял. Причината – вместо скъпото пълнозърнесто брашно големите производители предпочитат да препекат по-евтиното бяло и така да получат продукт с различен цвят и вкус, но всъщност напълно идентичен с белия хляб.

Точно както тютюневата промишленост затвърждава пазара си посредством пристрастяващите свойства на цигарите, така и пшеницата в храната превръща консуматора си в едно безпомощно и зависимо от нея създание, казва доктор Уилям Дейвис.

Тестен корем

Дали е провиснал, на гънки или гладък, стегнат или отпуснат, тестеният корем съществува във всякакви форми, цветове и размери. При всички случаи обаче действа един основен фактор – причината се корени в метаболизма, смята Уилям Дейвис. „Когато сте буквално смачкани на седалката в самолета от 140-килограмовия мъж до вас, можете да обвините единствено пшеницата за това”, заявява лекарят. В книгата си той разбива на пух и прах мита за полезните пълнозърнести храни. Те само обострят апетита и респективно ви правят по-дебели, смята авторът.

Тайната формула

Никакви диети или ограничения. Забравете за всички пшеничени храни и само за 14 дни ще свалите цели 4 килограма, съветва авторът на книгата. Според него темповете на сваляне на тегло в първите дни на режима граничат с тези на пълното гладуване. Феномен, който веднага впечатлява Дейвис. Той все пак обяснява, че освен от хляба и зърнените закуски е добре да се откажем и от сладкишите и газираните напитки. Щом обаче спрем кранчето на глутена, организмът веднага започва да работи с друго темпо, а чувството за глад и отпадналост изчезва след третия ден.
Трошач на кости
Много от хората в средна възраст имат костни проблеми. Болки, дископатии, артрити и какви ли не още оплаквания. Виновник за всички тях се оказва киселинността на храната, която консумира средностатистическият американец и европеец. Киселините в организма ни привличат калция и той вместо да отива в костите, бива извеждан чрез урината. Тоест не се усвоява, а се изхвърля от тялото. Макар в костите да има голям запас от калций, той не е безкраен. В крайна сметка те стават по-рехави, чупливи и съвсем не здрави, а това са първите признаци на остеопорозата, от която страдат хиляди българки.

Причината за киселинността в организма ни на първо място е пшеницата, смятат специалистите. За разлика от всички други растителни храни, тя е сред малкото, които могат да генерират опасната сярна киселина. Може би не знаете, че в 100 грама пшеница има 2 пъти повече сярна киселина, отколкото в 100 грама месо.
„Чуждата” храна
Нова наука, наречена нутригеномика, се е заела с изучаването на връзката между всяка хапка храна и възможността на гените да я разпознават като “наша” и “чужда”. Човешкият организъм е великолепна, свръхсложно устроена система с вграден код за бързо разпознаване на полезните и познати на организма от хилядолетия продукти. Плодовете, зеленчуците и месото са сред тези храни, които тялото веднага разпознава като „наши”. Тези продукти се приемат веднага от стомаха, смилат се лесно и се оползотворяват пълноценно за нуждите на всяка клетка. Какво се случва обаче с новата, прекалено вкусна, но в същността си изкуствена, неприродна и токсична зърнена храна и безбройните й производни?, пита доктор Дейвис. Според него веднага щом попадне в стомаха, чревният код за разпознаване сигнализира за “вражеско присъствие”. Малко след това, бавно и неусетно, органите и системите в организма се „предават“ под терора на пшеницата и полуфабрикатите и диагнозите в картоните и епикризите се нареждат като на опашка.
Хвани ме за паласките
Уникалните свойства на висцериалните мазнини
Секси дупето всъщност представлява излишъкът от калории, които приемаме. И най-интересното е, че тези заоблени форми на ханша не са вредни за нашето здраве и нямат почти никакви отрицателни ефекти върху здравето ни, твърди Уилям Дейвис.Висцериалната мазнина, която се натрупва в областта на корема и паласките обаче, е нещо различно. Тя причинява куп неприятни възпаления, които водят до десетки заболявания. Рак на дебелото черво, деменция, ревматоиден артрит, диабет, високо кръвно налягане и не на последно място сърдечносъдови заболявания – това е доказано пълният пакет болести, които причиняват тлъстинките около пъпа. С други думи мазнините в тялото не са с равни права, казва Уилям Дейвис. Пластовете около корема представляват не само депо за излишните калории от пици и сандвичи. В действителност те наподобяват ендокринна жлеза като панкреаса например, която произвежда определени вещества. За съжаление те са много вредни и непрекъснато дават на тялото грешни сигнали, че в организма има възпалителен процес. Това карат тялото да се чувства постоянно нащрек и да се бори с несъществуващи болести. Резултат е изтощение, нисък имунитет и в крайна сметка, заболяване, което често може да има необратим ефект върху здравето.

Храни, съдържащи глутен

За по-добра превенция срещу появата на алергичен шок вследствие употребата на глутен е необходимо да се четат етикетите на продуктите.

Но дори и тогава няма сигурна гаранция, защото основните източници на опасния протеин влизат в състава на огромен брой хранителни продукти. Някои от тези продукти се използват като помощни и тяхната употреба не е отбелязана в съдържанието.

Пшениченото брашно например често се използва за улесняване на преминаването на храна през машините за обработка, за поръсване на тави, с цел предотвратяване на залепването на продуктите. От друга страна много производители го използват за увеличаване на обема на подправки, различнни техни смеси и т. н.

Едни от най-често консумираните потенциално опасни храни са:

  • бяло брашно (тип 500, 1150, 1050 и др), пълнозърнесто брашно, грахам
  • пшеница
  • булгур
  • durum – вид пшеница с твърди жълти зърна, използвана широко за производство на макаронени изделия и спагети.
  • овес – за него е установено, че съдържа определено количество протеин, подобен на глутена, но невинаги може да предизвика реакция при хора с установена непоносимост.
  • ечемик и ръж – подобно на овеса, те също съдържат протеин, подобен на глутена, и при възможност е необходимо да се избягва тяхната консумация.
  • шпелт (спелта)
  • грис, кускус и всякакъв вид пасти, които се приготвят от пшеница.
  • различни подправки: бакпулвер, черен пипер, бульон на кубчета, който може да съдържа брашно, в добавка към натриевия глутамат; соев сос, който обикновено се получава при процес на ферментация на соеви зърна с пшеничено брашно.
  • зърнени закуски и царевични пръчици, които съдържат ечемик за подобряване на вкуса.
  • както и всички останали продукти на етикетите, на които е отбелязано съдържание на пшеничен зародиш, нишесте (хидролизирано, модифицирано, растително), растителни протеини: марципани, пудинги, житни каши, сладкиши, малцови екстрати, боза и др.
  • Също така кетчуп, горчица, различни сосове, инстантно кафе, колбаси и дори бира.
  • В какво се изразява глутеновата непоносимост?

В ранна детска възраст глутеновата непоносимост носи названието цьолиакия и се проявява в момента, когато се осъществява преход от млечна към съдържаща въглехидрати храна.

Глутеновата непоносимост или т. нар. цьолиакия представлява автоимунно заболяване, генерирано от консумацията на храни, съдържащи пшеничено брашно, както и други съставки на базата на различни зърнени култури.

Заболяването причинява атрофия на лигавицата на тънкото черво вследствие намалената активност на ензимите в червата. В резултат се нарушава способността им за всмукване на хранителните вещества.

Характерни симптоми при децата:

  • диария, която не се повлиява от стандартните методи на лечение и промяната в хранителния режим на детето;
  • забавяне в процесите, свързани с наддаването на тегло;
  • уголемено коремче на детето, отоци;
  • децата често проявяват признаци на раздразнителност;
  • електролитни нарушения в белтъчния метаболизъм.

Когато заболяването се появи при възрастни индивиди, обикновено се нарича глутенова ентеропатия. Протеинът от пшеницата проявява  способност да атакува клетките, отговорни за образуването на абсорбиращата повърхност на тънките черва.

Това значително намалява тяхната повърхност и следователно се променя и времето, за което се всмукват хранителните вещества.

Важно е да се отбележи, че в по-голяма част от случаите глутеновата ентеропатия е наследствено предопределена и ако не се осъществи навременно лечение, съществува потенциална опасност от развитие на остеопороза, както и неопластични заболявания на на гърлото, хранопровода, стомаха и дебелото черво.

Характерни симптоми при възрастни:

  • влошаване на общото здравословно състояние;
  • постоянно чувство на умора;
  • неспособност за концентрация;
  • чести промени в настроението;
  • регулярна поява на афти и херпеси;
  • дерматит;
  • диария, метеоризъм, свързани с рязко редуциране на телесното тегло;
  • анемия – смята се, че това е най-показателният от всички симптоми, който се проявява дори и при хора с наднормено тегло;
  • мускулни заболявания;
  • електролитни нарушения;
  • чести проблеми със зъбите;
  • стерилитет.
  • Глутена може да причини косопад

1. Влияние върху стомашно-чревния тракт.

Симптоми като подуване на корема, диария и запек са сигурни признаци на непоносимост към глутен. Тъй като те могат да започнат постепенно и да съвпадат  с изключителна стресова ситуация на  работата, можете да ги отдадете на стреса и да мислите, че те ще минат веднага след като ситуацията стане по-спокойна. Но вместо това, те само ще се влошат.

2 . Малабсорбция на витамини.

Ако човек е чувствителен към глутен, или не може да го понася, лигавицата на стомаха не може да поема необходимите хранителни вещества от храната. Ниските нива на желязо е разпространен показател на непоносимост към глутен.

3. Кожен обрив.

Кератоза и херпетиформен дерматит са две кожни заболявания, които са пряко свързани с въздействието  на глутена. Те се изразяват в силен сърбеж, обриви, които се появяват по ръцете, торса , лицето , бедрата, лактите и линията на космите. Други кожни раздразнения, които имитират екзема може да са сигнал за замърсяване с глутен.

4. Мигрена.

Главоболието е симптом на много заболявания. Мигрена, която е комбинирана с ежедневна диария, ниско съдържание на желязо и кожен обрив, рисува много по-различна картина. И ако имате мигрена, започваща в рамките на 1-2 часа след приемане на храни, съдържащи глутен, това е съвсем обичайно за чувствителност към глутен.

5. Болки в ставите.

Пресищането с  глутен предизвиква възпалителен отговор в организма. Това възпаление се чувства по различни начини. Болки в ставите често погрешно диагностицирани като ревматоиден артрит, са  много често срещан симптом на непоносимост към глутен. Този симптом може да ви изненада най-много: след премахване на глутена, ще сте шокирани от това как се е  подобрило здравето ви.

6. Непоносимост към лактоза.

Ако вече имате проблем със смилане на храни, съдържащи лактоза, вероятно имате проблем с глутен. Ако глутенът е разстроил работата на стомашната лигавица и лактазата, ще се появят симптоми, свързани с непоносимост към лактоза. Ако вече имате непоносимост към лактоза и други проблеми от този списък,  би било разумно да се разгледа възможността за премахване на глутена.

7. Хроничната умора.

Както и при мигрената, хроничната  умора сама по себе си не е значим показател на непоносимост към глутен. Става все по- ясен симптом, когато се комбинира с проблемите в стомашно-чревния тракт, по-специално честа диария. Ако организмът не усвоява хранителните вещества и есенциални витамини, умората със сигурност ще вземе връх.

8. Фибромиалгия.

Някои лекари смятат, че фибромиалгията е симптом, а не заболяване. Възпалението на съединителната тъкан е един от най- тежките симптоми на непоносимост към глутен. В действителност организмът възприема  глутена като враг и започва да изпраща антитела, за да го унищожи. Тези антитела унищожават лигавицата на стомаха и червата. Точно както и ставната болка, възпалението може да се прояви във всяка част на тялото. Ако лекарят Ви е казал, че имате фибромиалгия, опитайте се да се избегнете глутена и да видите как ще се почувствате.

В днешния свят стресът често се разглежда като причина за тези симптоми. Вместо антидепресанти, сънотворни и транквиланти (някои от които съдържат глутен ), вгледайте се внимателно в това, което ядете.

източник :bb-team.org , novinar.bg и znanie.eu

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s