За сусамовия тахан

0134-200x200Таханът е изключително богат на витамини продукт, преди всичко тези от групата В (В1, В2 и В6), Е и калций – в количество, пет пъти по-високо от това в млякото. Той е богат на незаменими аминокиселини, както и на други микроелементи – силиций, фосфор, мед, магнезий и калий. В сусамовия тахан количеството белтъчини е по-голямо от това в сиренето, соята и някои видове меса. Важно е да се знае, че сусамовото масло е мазнина, която се усвоява напълно от организма. По отношение на ползата за кръвоносните съдове, сусамовият тахан не отстъпва по нищо на течното злато, наречено зехтин. Като минерални съставки сусамът е един истински мултиминерален природен продукт – в него се съдържат калций, магнезий, желязо, цинк, калий и фосфор.

Съществуват два основни вида тахан:

– От белени сусамови семена, или т. нар. бял тахан. Той е светъл и с изключително приятен вкус

– От небелени сусамови семена – обикновено е по-тъмен, наричат го още натурален, с леко нагарчащ вкус, но пък за сметка на това е далеч по-богат на хранителни вещества и минерали. Дължи се на неотстранената кожица, която е най-богата на незаменими мастни киселини.

Сусамовият тахан действа като еликсир за стомашно-чревния тракт – сутрин на гладно 1-2 с.л. в комбинация с мед. Високото съдържание на калций го превръща в отлично средство за профилактика на костно – мускулната система, както и за повишаване на съпротивителните сили на организма.

Малките семенца сусам са изключително подходящи за хора от всички възрасти, както и за бременни жени, кърмачки и всички активно спортуващи и водещи здравословен начин на живот.

Сусамът е маслодайна култура, основна съставна част на средиземноморската диета, но много използван в ивицата чак до Китай. У нас се сее основно в Хасковско (Харманли, Свиленград) и от него след смилане се получава гъста каша наречена тахан. Малка част от сусама се използва за поръсване на гевреци, друга част за сусамово масло, останалото отива на тахан, от който с прибавяне на захар и корена чувен се прави халва. Сусамова тахан халва.

Зърната на сусама трябва да бъдат смачкани или сдъвкани, за да са полезни. Иначе преминават транзит през червата.

Какво им е толкова ценното?

Първо: Могат рязко а смъкнат синтеза на холестерол, блокирайки същевременно резорбцията на диетичен холестерол. И за разлика от статините – Лескол, Крестор и др.,  дори смъкват нивото на чернодробните ензими – (ALT, AST)

Второ: Действат укрепващо и оздравяващо на черния дроб, особено в случаите на системни алкохолни натоварвания.

Трето: Способстват за изгарянето на мазнините. Това става извън митохондриите на клетките(където е обичайно) в така наречените пароксизоми, чрез активиране на PPARα (активиращия рецептор на пароксизомния пролифератор алфа – брей, не вярвах, че съм го запомнил!) и така ускорява отслабването. Но това е друга тема. Ако се интересувате – четете сайтове за боди билдинг.

Четвърто: и най-важно – мощно синергира с омега-3 мастните киселини.

Ония ензими (по-горе), които прeобразуваха омега-3 и омега-6 мастните киселини, не стига, че са малко и не достигат, ами и са капризни. Винаги предпочитат да преобразуват омега-3 пред омега-6. Това значи, че в присъствие на омега-3 киселини, омега-6 почти не се преобразуват. Това важи най-вече за първия ензим – Δ6-десатураза (делта-шест десатураза).

Какво провят сезамина и еписезамина? Те имат качеството пък да блокират ензима Δ5-десатураза. Той преобразува EPA в DHA при омега-3 и  GLA в ARA при омега-6. Ползата? Mного просто – ние DHA си имаме в рибеното масло готова, а от EPA се получават противоъзпалителни ейкозаноиди – точно това искаме! От другата страна (при омега-6), обаче се блокира превръщането на GLA в ARA и там вместо провъзлалителни ейкозаноиди от АRА, получаваме противовъзпалителни от GLA (от първи порядък). Още по-добре е ако пием и масло от пореч.Сусамът, таханът и маслото са много полезни. Не забравяйте обаче, количествата – 30мг в 100г! Значи трябва да приемате 20-50 г тахан на ден за да очаквате ефект. Признат е от народната медицина като елексир за стомашно-чревния тракт. Приеман сутрин на гладно, по 2-3 супени лъжици е отлично средство за профилактика при язва и гастрит. Поради голямото си съдържание на калций, сусамовия тахан се препоръчва за заздравяване на костно-мускулната система. Особено подходящ е за приемане от деца – за укрепване на организма, както и за жени в напреднала възраст – срещу остеопроза.

Отлична закуска за хора от всякакви възрасти. Приема се като се разбърка с равни части мед, за предпочитане сутрин. Сусамът – това 2 милиметрово семенце е за здрави кости, коса и дълголетие.

Допълва енергията на бъбреците, която повлиява качеството на костната тъкан (при остеопороза напр.), също образуването на кръвта (при анемия), повишава количеството и качеството на спермата (безплодие при мъжете), повлиява качеството на косата-нейния растеж, също повлиява слуха

– Профилактика и лечение на запека, също при суха кашлица

– Сусамът трябва да бъде ежедневно допълнение към храната при жените в менопаузата – при горещи вълни, изпотяване, безсъние, сърцебиене, слабост

– При жени с преждевременна и силна менструация

– При хора с надмерно изпотяване, хиперактивност, склонност към повишено кръвно налягане, сърдечни заболявания, мозъчни проблеми

– Външно сусамовото масло се използва при болки в ушите, кожни изгаряния, като се нанася с памуче. При повишена температура помага за снижаването й като се маже кожата със сусамово масло.

– Увеличава продължителността на живота

Сусамът съдържа тези най-важни вещества:

20% белтъчини

50% растителни масла

захариди 16%

9 % влакнести вещества

витамини – тиамин (В1),

рибофлавин(В2)

ниацин(В3)

каротени

Минерални съставки – сусамът е отличен мултиминерален природен продукт в 100 гр. сусам има:

калций до 1500 мг. !!!

магнезий -350 мг.

желязо – 10 мг.

цинк – 10 мг.

калий – 410 мг.

фосфор – 890 мг.

Този състав го прави подходящ при лечението на: Високото съдържание на олганичен калций, магнезий, фосфор – при лечението и профилактиката на остеопорозата и костните счупвания. Препоръчва се на бременните и кърмещи жени .Високото съдържание на желязо – подходящ при жените и при анемичните хора.Високото съдържание на витамини от групата В и магнезий, фосфор – подходящ при неврологични заболявания вкл. депресии, неврози. По същият начин е подходящ при студенти, спортисти, хора работещи тежък физически труд.

Високото съдържание на ненаситени мастни киселини и магнезий – подходящ при сърдечно-съдови заболявания. Високото съдържание на цинк подобрява имунната система и метаболизма в организма.Високото съдържание на каротени и магнезий, калций и цинк са лекарство за очите, косата, лигавиците, ноктите .

Източник:dreamland-bg.com

 

 

 

 

 

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s