За да растат мускулите, храната трябва да се усвоява добре

kostna sistemaСъвети от Робърт Йънг
Д-р Робърт Йънг е природолечител, микробиолог, диетолог. Той е възпитаник на Университета в Юта.
Можете да ядете колкото е необходимо, но ако тялото ви не може да усвоява протеините, въглехидратите и мазнините, нищо добро няма да се получи. Ето защо, когато при нутрициониста Робърт Йънг идват за съвет по повод затруднения с натрупването на мускулна маса, той не променя количеството приеман протеин и тренировките, а внимателно наблюдава как човекът дъвче.
„Невероятно е колко много хора поглъщат огромна пържола, като предъвкват само 5-6 пъти – казва той. – Много хора ядат повече от кучето ми (а то е лакомо), но свеждат до нула шансовете да извлекат от храната максималното количество хранителни вещества.”
Робърт смята, че неефективното усвояване на хранителните вещества може да е причина за застой в растежа на мускулите, а може да предизвика даже депресия. Той категорично твърди: „Може да консумирате всички хранителни вещества, необходими на организма, но ако той не е в състояние да ги обработи, поради липса на солна киселина или други причини, вие ще извлечете много малко полза от приетото. Така че, ако искате да подобрите фигурата си, е важно не само какво ядете, но и как го ядете!”
Най-общо казана има две фази в храносмилането: механична (дъвчене) и химическа (разделянето на хранителни вещества в храносмилателната система). Йънг твърди, че храносмилането трябва да започва, още когато човек види храната.

„Представете си, че пред себе си имате един лимон – казва  той. – Вижте колко е жълт и сочен! Почувствайте как мирише и вече храносмилането започва, отделяте слюнка!” Защо това е толкова важно? „Слюнката съдържа ензим, наречен амилаза. Когато се смеси храната със слюнка, вие вече отделяте въглехидратите, преди още да сте преглътнали храната. Трябва да дъвчете не само твърдата храна, но и протеиновия си шейк. Повечето хора просто преглъщат и толкова.”
Пита се как да разберем кога сме сдъвкали добре храната.
„Представете си един леден блок, който е оставен на слънце. Трябва доста време, за да се разтопи. А сега оставете на слънце един сладолед – той ще се стопи много бързо. Така е и в организма. Ако дъвчете храна поне 15-20 пъти, ще получите хранителна маса, която тялото много по-лесно ще усвои.”
Робърт Йънг съветва:
Не пийте по време на хранене. Желанието да се пие по време на хранене е сигурен знак, че недостатъчно дъвчете. Освен това водата разрежда стомашна киселина, която се занимава с разделянето на хранителни вещества.
И сега да погледнем химическата фаза на храносмилането. След като попадне в хранопровода, храната се движи надолу и попада в стомаха. Това вече е сигнал за системата за освобождаване на гастрин и солна киселина. Следва нещо по-сложно. Гастринът е важен за разделянето на протеините, защото става сигнал за освобождаване на пепсиноген. Следва превръщането му в  пепсин – ензим, който разгражда протеина на аминокиселини само в присъствие на солна киселина. Но при много хора тя е в недостиг.
„Ако нямате  достатъчно солна киселина, за да се превърне пепсиногенът в пепсин, дори да приемете и 300 грама протеин – няма да можете да го усвоите напълно.”
Сега да кажем нещо за мазнините.
Гастрин, солна киселина и храна се смесват в стомаха като в миксер и се получава химус (специфична каша).
Химусът влиза в дванадесетопръстника, преди да навлезе в тънките черва. Ако химусът има достатъчно киселина, се освобождава хормон секретин, който дава сигнал към надбъбречните жлези да освободят в тънките черва необходимите хормони. Секретинът също освобождава холицистокинин, който заставя жлъчния мехур да се освободи жлъчка, която има за цел да усвои мазнините от храната. Но жлъчката не може да бъде освободена, ако в стомаха няма достатъчно киселина. Това показва колко е важна ролята на солната киселина.
На базата на своя опит от работата с клиенти Йънг смята, че при повече от 80% от хората има недостиг на солна киселина. Някои от симптомите за това, можете да забележите и сами:
– Подуване след хранене
– Газообразуване и оригване
– Лош дъх от устата
– Запек
– Непреработени остатъци храна в изпражненията
– Трудности при натрупване на мускулна маса
Ако имате един или повече от тези симптоми, Йънг препоръчва за няколко седмици, за да се изключат от хранителния режим храни, богати на глутен, и млечни продукти, и да проследите какво следва. Глутенът и млечните продукти могат да предизвикат възпаление на тънките черва и да се наруши нормалното усвояване на хранителните вещества. Ако приемате някакви стомашни неутрализатори, спрете. Например, това може да е  калциев карбонат. Но в някои случаи е може да се наложи да се приема допълнително солна киселина.
Бодибилдерската” диета не е установена норма. „Ядем повече протеини и калории, отколкото обикновените хора, но трябва да се знае, че организмът ни не винаги добре се справя с количеството на храната – казва Йънг. – Така че ако се консумират много протеини, трябва да се проявява грижа за подкрепа на храносмилателните процеси.”
Той препоръчва да се закупи хранителна добавка със солна киселина и да се избере такава, в която е добавен пепсин.
Да се взема по една капсула в началото на храненето.
Следва хранене.
Следва оценка за усещанията след храненето.
Да се приема по една капсула от добавката в началото на всяко хранене няколко дни подред.
Ако се получи парене в гърлото или стомахът – това е сигнал, че организмът произвежда достатъчно солна киселина и не е нужно да се приема добавка. Ако няма такъв ефект, да се приемат 2 капсули на ден.
Какво трябва да се усеща – нищо особено, освен че коремът не трябва да е подут и не трябва да има никакви газове.
Ако са на лице още издут корем и газообразуване, капсулите могат да се повишат на 3-4 в следващите два дни.
Четири капсули са максимумът! Ако парене в гърлото или стомаха се появи при 4 капсули, следва да се върнете на три.
На въпроса колко дълго трябва да се приема добавката, Йънг отговаря така: „Докато се нормализира дейността на стомаха, а обикновено това става значително бързо.”

Источник: http://www.home-bodybuilder.com/dieti/485-za-da-rastat-muskulite-hranata-tryabva-da-se-usvoyava-dobre.html

Снимка – http://www.anatomy.net76.net

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s